• +48 33 822 72 23
  • +4833 822 33 28
  • doktor@viva-med.pl
  • RODO

POLITYKA OCHRONY DZIECI PRZED KRZYWDZENIEM

ndz., 09/01/2024 - 21:25 -- vivamed

POLITYKA OCHRONY DZIECI PRZED KRZYWDZENIEM

 

NIEPUBLICZNY ZAKŁAD OPIEKI ZDROWOTNEJ "VIVA-MED"S.C.

MARTA WESOŁOWSKA-BABIŃSKA, PAWEŁ STOKŁOSA

43-300 BIELSKO-BIAŁA UL. URODZAJNA 37

 

Preambuła

 

Każde dziecko powinno być traktowane z troską, wrażliwością, uczciwością i szacunkiem

podczas każdej interwencji medycznej, ze szczególnym uwzględnieniem jego osobistej

sytuacji, samopoczucia i specyficznych potrzeb, a także z pełnym szacunkiem dla jego

fizyczności i integralności psychicznej.

Niniejsza Polityka Ochrony Dzieci przed krzywdzeniem zawiera procedury i standardy 

opracowane w celu ochrony małoletnich z uwzględnieniem ich praw i potrzeb.

 

Polityka Ochrony Dzieci określa:

- Zasady bezpiecznej relacji personel-dziecko;

- Sposoby reagowania w przypadkach krzywdzenia;

- Ochronę wizerunku i danych osobowych;

- Zasady przeglądu i aktualizacji standardów;

- Uwarunkowania prawne weryfikacji pracowników.

 

Obowiązek zapoznania się z Polityką Ochrony Dzieci dotyczy wszystkich

pracowników NZOZ "Viva-Med" s.c.

Kierownik wyznaczył osobę odpowiedzialną za monitoring realizacji

niniejszej Polityki.

 

ROZDZIAŁ I

Objaśnienie terminów:

1. Pracownikiem NZOZ "Viva-Med" s.c. jest osoba zatrudniona na umowę

o pracę, zlecenie i dzieło.

2. Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18 r.ż.

3. Opiekunem dziecka - jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, 

w szczególności jej przedstawiciel ustawowy(rodzic/prawny opiekun)

lub osoba uprawniona do reprezentacji na podstawie przepisów

szczegółowych lub orzeczenia sądu (w tym rodzina zastępcza)

4. Zgoda opiekuna dziecka - oznacza zgodę co najmniej jednego

z opiekunów dziecka

5. Pacjent małoletni, który ukończył 16 r.ż. - niezbędna jest tzw.

zgoda kumulatywna. Zgodę wyraża zatem przedstawiciel ustawowy

lub opiekun faktyczny, jednak małoletni pacjent ma prawo do wyrażenia

sprzeciwu wobec ich decyzji.

 6. Krzywdzenie dziecka - jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie

lub zaniechanie naruszające prawa lub dobra osobiste dziecka, w szczególności

narażające je na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia, naruszające ich godność,

nietykalność cielesną, wolność w tym seksualną, powodujące szkody na ich zdrowiu

fizycznym, a także wywołujące cierpienia i krzywdy moralne.

Wykorzystanie seksualne -to angażowanie dziecka(do 15 r.ż.)w aktywność seksualną

przez osobę dorosłą, nastolatka, dziecko. Sprawca ma przewagę wiekową, fizyczną

lub intelektualną nad swoją ofiarą. Wykorzystanie seksualne odnosi się do zachowań

z kontaktem fizycznym(dotykanie, współżycie) i bez kontaktu fizycznego

(np. pokazywanie materiałów pornograficznych, podglądanie, ekshibicjonizm)

7. Dane osobowe -każda informacja umożliwiająca identyfikacje dziecka

8. Koordynator Polityki- wyznaczony przez Kierownika NZOZ ,, Viva- Med"s.c.

pracownik sprawujący nadzór nad realizacją Polityki w przychodni.

 

ROZDZIAŁ II

Zasady bezpiecznych relacji personel-dziecko 

Niniejsze zasady określają ramy profesjonalnych relacji z dzieckiem -  pacjentem,

 wskazują dobre praktyki i zachowania ,które nigdy nie  powinny mieć miejsca (załącznik nr 1) 

 

ROZDZIAŁ III

Procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka 

• W placówce funkcjonują procedury, które określają krok po kroku, 

jakie działanie należy podjąć w sytuacji podejrzenia krzywdzenia  dziecka

lub zagrożenia jego bezpieczeństwa ze strony personelu  placówki, członków rodziny i osób trzecich, 

• Cały personel zna te procedury, wie, czym one są i z jakich kroków   się składają.

Procedury są dostępne wszystkim pracownikom  wiadomo - gdzie je znaleźć.

Każda osoba z personelu posiada informacje, komu zgłosić podejrzenie, że dziecko

jest krzywdzone i  kto jest osobą odpowiedzialną za prowadzenie interwencji 

• Łatwo dostępne są dane kontaktowe do lokalnych służb  pomocowych i interwencyjnych.

W placówce wyeksponowane są  informacje dla dzieci na temat możliwości uzyskania pomocy

w  trudnej sytuacji, w tym numery bezpłatnych telefonów zaufania dla  dzieci i młodzieży.

  A więc: 

1. Każda osoba będąca pracownikiem NZOZ ,,Viva-Med' s.c. jest  zobowiązana i uprawniona

w realizowaniu prawnego i społecznego  obowiązku reagowania w sytuacji podejrzenia krzywdzenia 

dziecka(załącznik nr 2) 

2. Fakt zidentyfikowania objawów krzywdzenia podlega  obowiązkowemu odnotowaniu w dokumentacji medycznej. 

3. Naruszenie obowiązku reagowania może zostać uznane za ciężkie naruszenie obowiązków pracowniczych 

4. W przypadku podejrzenia, że życie dziecka jest zagrożone lub  grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu

z uwagi stosowania wobec  niego przemocy domowej należy bezzwłocznie poinformować 

Policję dzwoniąc pod nr 112. Poinformowania służb dokonuje  członek Personelu, który pierwszy powziął informację o zagrożeniu. 

5. W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka interwencja polega  na sporządzeniu notatki służbowej

w formie Karty Interwencji  opisującej najbardziej dokładnie zdarzenie, ze wskazaniem danych

pokrzywdzonego i potencjalnego sprawcy, w zależności od sytuacji  skierować pielęgniarkę środowiskową

do miejsca zamieszkania  małoletniego, a następnie wraz z Osobą odpowiedzialną za

Politykę  Ochrony Dzieci i / lub Kierownikiem Przychodni należy podjąć  decyzję o powiadomieniu

MOPS-u, Sądu Rodzinnego , wszcząć  procedurę Niebieskiej Karty (wypełnić formularz Niebieska Karta-  załącznik nr 3-6) 

6. W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka ze strony  pracownika Przychodni należy

niezwłocznie odsunąć tę osobę od  wszelkich form kontaktu z dziećmi, aż do czasu wyjaśnienia sprawy. 

7. W przypadku otrzymania korespondencji dotyczącej małoletnich  możliwa jest odpowiedź tylko w formie pisemnej.

Korespondencja  jest rejestrowana w Sekretariacie Przychodni i przez Osobę  odpowiedzialną za Politykę Ochrony Dzieci. 

8. Osoba odpowiedzialna za Politykę Ochrony Dzieci prowadzi  rejestr poszczególnych przypadków

dotyczących krzywdzenia dzieci  (Karta Interwencji) zawierający dane osoby zgłaszającej, dane osoby krzywdzonej

oraz rodzaju podjętej interwencji. 

 

RODZIAŁ IV

Ochrona danych osobowych 

1. Przychodnia przetwarza dane osobowe w zakresie niezbędnym do  realizacji zadań i obowiązków wynikających

z przepisów prawa.  ( Ustawa z 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych) 

2. Każdy pracownik ma obowiązek zachowania w tajemnicy danych  osobowych, które przetwarza oraz zachowania w tajemnicy

sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem (wylogowywanie się z systemów,

nie pozostawianie  danych osobowych w miejscach łatwo dostępnych). 

3. Dane osobowe dziecka są udostępniane wyłącznie osobom i  podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów. 

4. Pracownik Przychodni nie udostępnia przedstawicielom mediów  informacji o dziecku ani o jego opiekunie. 

5. Pracownikowi Przychodni nie wolno umożliwiać przedstawicielom  mediów utrwalania wizerunku dziecka

(filmowanie, fotografowanie)  przebywającego na terenie Przychodni. 

6. Pracownik Przychodni nie wypowiada się przedstawicielom  mediów w sprawie dziecka lub jego opiekuna. Zakaz ten dotyczy 

także, gdy pracownik jest przeświadczony, że jego wypowiedzi nie są w żaden sposób utrwalone

 

ROZDZIAŁ V

Dostęp do internetu

Przychodnia nie udostępnia( nie daje dostępu) sieci internetowej.

ROZDZIAŁ VI

Zasady rekrutacji i szkolenia pracowników

1. Weryfikacji niekaralności dokonuje się poprzez pobranie od kandydata informacji z rejestru karnego

(Krajowy Rejestr Karny) i dane z Rejestru Sprawców na Tle seksualnym a także rejestrów karalności

państw trzecich w zakresie określonych przestępstw (lub odpowiadających im czynów zabronionych

w przepisach prawa obcego) lub w przypadkach prawem wskazanych oświadczenia o niekaralności (załącznik nr 7)

2. Przychodnia zapewnia swoim pracownikom podstawową edukację na temat ochrony dzieci przed krzywdzeniem

i pomocy dzieciom w sytuacjach zagrożenia, w zakresie:

• Rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci

• Stosowania adekwatnych do sytuacji procedur interwencji prawnej w przypadku podejrzeń krzywdzenia

• Odpowiedzialności prawnej pracowników Przychodni zobowiązanych do podejmowania interwencji

• Procedury ,,Niebieskiej Karty"

• Przestrzegania praw małego pacjenta oraz opartej na szacunku komunikacji z dziećmi i ich rodzicami/opiekunami.

 

ROZDZIAŁ VII

Zasady przeglądu i aktualizacji standardów-Monitoring stosowania Polityki

1. Koordynator Polityki jest odpowiedzialny za monitorowanie realizacji Polityki, za reagowanie na sygnały naruszenia

Polityki oraz proponowane zmiany.

2. Koordynator Polityki przeprowadza wśród pracowników Przychodni raz na rok ankietę monitorującą realizację Polityki (załącznik nr 8)

3. Koordynator Polityki dokonuje opracowania wypełnionych przez pracowników ankiet. Sporządza raport i przekazuje Kierownikowi Przychodni.

4. Niezbędne zmiany wprowadza się do Polityki i ogłasza Pracownikom nowe brzmienie.

 

ROZDZIAŁ VIII

Przepisy końcowe

1. Polityka wchodzi w życie z dniem ogłoszenia. 

2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla Pracowników.

3. Na stronie internetowej Przychodni została umieszczona treść Polityki.

4. Na tablicach ogłoszeń wywieszono informację o wprowadzeniu Polityki w NZOZ ,,Viva-Med" s.c.

 

Załącznik nr 1

Zasady Bezpiecznego Kontaktu personelu z dzieckiem

Mały pacjent ma prawo, aby jego rodzice/opiekunowie towarzyszyli mu podczas korzystania ze świadczeń

medycznych zawsze, gdy tego potrzebuje. W kontakcie z dzieckiem-pacjentem i jego rodzicami/opiekunami zachowaj:

-życzliwość, empatię i szacunek -wrażliwość kulturową -postawę nieoceniającą.

PRAWO DO INFORMACJI

1.Przekazuj dziecku informację o jego stanie zdrowia, czynnościach medycznych jakim będzie poddane,

co się z nim dzieje i będzie dziać w sposób dostosowany do jego wieku , przy użyciu prostego języka.

W komunikacji z dzieckiem-pacjentem mów prawdę-zawsze uwzględniaj kontekst (wiek, sytuację i poziom rozwoju dziecka).

 

POSZANOWANIE GODŅOŚCI I INTYMNOŚCI DZIECKA 

1. Pamiętaj ,że to dziecko jest podmiotem Twoich działań. Nie rozmawiaj z rodzicem/opiekunem w taki sposób

jakby dziecko było nieobecne podczas rozmowy

2. W trakcie badania dziecku powinien towarzyszyć rodzic/opiekun dziecka i tylko osoby niezbędne do 

wykonania tych czynności. 

 

WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI/OPIEKUNAMI

 

1. Zadbaj oto, aby rodzic był informowany o bieżącej sytuacji medycznej dziecka,

o planowanych czynnościach diagnostycznych i leczniczych i ich skutkach.

2. Rodzice/opiekunowie mają prawo do wglądu do dokumentacji medycznej dziecka.

3. Informuj dziecko i rodziców/opiekunów o zasadach obowiązujących w placówce.

Podkreśl znaczenie i ich przestrzegania dla minimalizowania dyskomfortu wszystkich pacjentów.

Zachęcaj do czytania informacji.

 

ZGODA NA ZDIAGNOZOWANIE I LECZENIE DZIECKA

1.Do ukończenia przez dziecko 16 lat zgodę na zdiagnozowanie i leczenie wyrażają jego rodzice/opiekunowie.

2. Jeśli dziecko ukończyło 16 lat, ma prawo:

-wyrazić zgodę na czynności medyczne po uzyskaniu o nich informacji lub odmówić zgody

-nie zgodzić się na kontynuację poprzedni rozpoczętego leczenia.

Nie musi swoich decyzji wyrażać na piśmie(wyjątkiem są sytuacje gdy zgoda dotyczy zabiegu leczniczego,

diagnostycznego bądź podania leku, które stwarzają podwyższone ryzyko dla zdrowia).

 

OCHRONA DZIECI PRZED KRZYWDZENIEM

1. Jeśli widzisz lub podejrzewasz, że dziecku dzieje się krzywda, reaguj.

2. W sytuacji, gdy rodzic/opiekun lub inna osoba straszy dziecko, udziela mu nieprawdziwych informacji,

bagatelizuje potrzeby dziecka, zareaguj i przypomnij o zasadach komunikacji z dzieckiem.

3. Jeżeli coś w zachowaniu dziecka lub rodzica/opiekuna budzi Twój niepokój, poproś inną osobę z personelu o obecność podczas wizyty/badania

NIGDY:

1.Nie ujawniaj danych osobowych ani wrażliwych,

2.Nie ignoruj obecności dziecka,

3.Nie lekceważ tego, że rodzic dobrze zna dziecko, jego potrzeby i upodobania,

4.Nie strasz, nie szantażuj w celu nakłonienia do współpracy,

5.Nie mów nieprawdy, np. twierdząc że nie będzie bolało, kiedy wiesz, że może boleć

6.Nie krzycz, nie zawstydzaj, nie upokarzaj, nie lekceważ i nie obrażaj dziecka -pacjenta ani jego rodziców/opiekunów

7.Nie wyciągaj pochopnych wniosków o dziecku i jego rodzinie, jeśli nie są uzasadnione profesjonalną wiedzą.

8.Nie zakładaj ,że rodzice/opiekunowie wiedzą jak działa placówka i jakie zasady w niej obowiązują.

 

Załącznik nr 2

Podstawy prawne obowiązku podjęcia interwencji

*Art.240 KK nakłada obowiązek powiadomienia prokuratora lub policji na każdego, kto ma wiarygodną wiadomość o karalnym przygotowaniu,

usiłowaniu lub dokonaniu mi. in. tych czynów : zabójstwo(art. 148 kk), spowodowanie ciężkiego uszczerbku na zdrowiu(art.156 kk),

zgwałcenia małoletniej poniżej 15 r.ż. lub zgwałcenie ze szczególnym okrucieństwem(art.197 3 lub 4 kk),

seksualne wykorzystanie niepoczvtalności lub bezradności (art. 198 kk), seksualne wykorzystanie 

małoletniego poniżej lat 15(art. 200 kk). Niedopełnienie tego obowiązku jest zagrożone karą pozbawienia wolności do lat 3.

*Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy domowej (art.12) nakłada na osoby, które w związku z wykonywaniem swoich

obowiązków służbowych lub zawodowych powzięły podejrzenie o popełnieniu ściganego z urzędu przestępstwa

z użyciem przemocy w rodzinie, obowiązek niezwłocznego zawiadomienia o tym policji lub prokuratora.

Ponadto ustawa ta nakłada na pracowników ochrony zdrowia obowiązek wszczęcia procedury Niebieskiej Karty

w sytuacji podejrzenia przemocy wobec dziecka. Przemoc w tym przypadku dotyczy przemocy fizycznej, psychicznej, seksualnej i przemocy zaniedbania.

*Podstawę interwencji cywilnej stanowi art. 572 Kodeksu postępowania cywilnego.

Każdy kto wie o zagrożeniu dobra dziecka, obowiązany jest powiadomić o nim sąd opiekuńczy.

 

Przepisy końcowe

1. Polityka wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla Pracowników.

3. Na stronie internetowej Przychodni została umieszczona treść Polityki.

4. Na tablicach ogłoszeń wywieszono informację o wprowadzeniu Polityki w NZOZ "Viva-Med" S.C. 

viva med bielsko-biała

Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej
ul. Urodzajna 37
43-300 Bielsko-Biała

tel. +48 33 822 72 23
tel/fax 033 822 33 28
e-mail: doktor@viva-med.pl

Informacja RODO

Godziny otwarcia:
poniedziałek - piątekt: 08.00 - 18.00

W godzinach nocnych od 18.00 - 08.00
w soboty, niedzielę i święta dyżur sprawuje:
Nocna i Świąteczna Opieka Medyczna w Bielsku-Białej
dla dorosłych  w Szpitalu Wojewódzkim,
przy ul. Armii Krajowej 101
dla dzieci w Szpitalu Pediatrycznym
przy ul. Sobieskiego 83